|

Snart to år etter at Nome Arbeiderparti lovet å jobbe hardt for å finne annen finansiering av Lannavegen enn bompenger, innrømmer varaordfører Bjørg Tveito Lundefaret at lite har blitt gjort.
Britt Eriksen
Partiet har programfestet at de ikke ønsker bompengefinansiering av en ny vegtrasé mellom Kastet og Stoadalen. I stede mente man at press på sentrale myndigheter og egne partifeller i Storting og regjering ville gi resultater.
Teoretisk håp
Så langt har det ikke skjedd noe som indikerer at Lannavegen vil få noen statlige midler, og ikke et eneste møte er avholdt med politikere på høyere plan hvor Lannavegen har stått på dagsorden.
-Jeg må innrømme at det er gjort lite for å skaffe alternativ finansiering til ny vegtrase, sier Tveito Lundefaret som bare har et teoretisk håp om at fylkespartiet sier ja til en forskuttering av vegen sammen med kommunen.
-Jeg er redd det må et under til om det skal skje. Det er viktig å være optimist, men bevilgningene de siste årene tilsier at det blir svært vanskelig å få penger til dette vegprosjektet, mener hun.
Ny vurdering
På tross av at varaordføreren ikke lengre har noen tro på at det kommer penger til en ny Lannaveg, vil hun ikke endre standpunkt i forhold til bompenger nå. Men som største partigruppe kan et AP-nei til bompenger når saken skal opp til behandling trolig i april, i realiteten bety nei til veg i det hele tatt.
-Vi er klar over det ansvaret, men det må også andre være med å dele. Vi skal likevel ha en bred behandling av saken og gjøre en ny vurdering. Jeg vil at vi skal ta kontakt med næringslivet for å lytte til det de har å si. Det viser seg at de er langt mer offensive nå enn hva de var ved siste behandling. Det er klart vi må ta saken opp til nøye vurdering, sier Tveito Lundefaret.
-Hva om dere fortsatt sier nei til bompenger. Hva blir fremtiden for Lannavegen da?
-Vel, vi har jo en veg…
Avgjør
Nome Arbeiderparti var ikke de eneste som sa nei til egenfinansiering ved siste korsveg, i kommunestyremøtet den 20.mars 2007. Det gjorde også Nome Frp, TVPL og halve SV. Nome Sp, KrF og Høyre gikk inn for egenfinansiering, og videre utredning av alternativene.
|