Yrkessjåfør: - Bedre å kjøre på jordene

Yrkessjåførene fortviler over veistandarden på fylkesvei 359 mellom Lunde og Bø. – Vi prater om dette veistrekket hele tida, sier Frode Myrland.


Hege Dorholt Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

HENG DEG PÅ: Få gratis nyhetsbrev fra Kanalen

Kanalen fikk være med i lastebilen til Frode, som har vært yrkessjåfør for Nome Containerservice i over ti år. Veistrekket han sikter til er etappen fra Kleppe til Bø.

– Fra Lunde og frem til Kleppe bru har det vært utbedret og blitt veldig bra, sier han. Resten av veien er han ikke like begeistret over.

– Hvorfor skjer det ikke noe?
Det starter rett etter Kleppe bru. Det er lett å se med det blotte øye at asfalten er full av sprekker og ujevnheter. Hull og humper i veien får lastebilhuset til å riste og gynge kraftig. Det minner om å sitte i en liten båt på urolig vann.

– Det er 80 og 70 sone her, men jeg må ned i 40 kilometer i timen, for å kunne kjøre fornuftig på fl ere steder, forteller Myrland.

Når vi nærmer oss Tjønnås, ser vi oransje kjegler foran oss. Åse Bru, like før den nedlagte jernbanestasjonen, er innsnevret.

– Jeg tror det har stått sånn i to år nå. Hvorfor skjer det ikke noe her? spør Frode.

LES OGSÅ: Hærverk på Ulefoss brygge 


Bedre på jordene

Det er nettopp handling han etterspør. Som lastebilsjåfør ser han og kollegaene mye av Norges veinett, men ifølge Myrland er veitraseen Kleppe-Bø i særklasse.

– Jeg vet ikke om lignende standard noe sted. Det holder ikke med litt ny asfalt her. Det må en total opprustning til og grunnen må utbedres, mener han.

– Hadde det vært høst, tørt og nyslått hadde det vært bedre å kjøre på jordene her, legger Myrland til.

Det beskrives som ubehagelig å møte annen trafikk. Personbiler prøver gjerne å svinge litt unna de verste humpene, men det har ikke de tunglastede trailerne mulighet til. Ofte har de flere titalls tonn med eksempelvis betong på hengeren.

– Det ujevne underlaget sliter på biler og utstyr, og jeg er sikker på at veistandarden gir mer vedlikehold og utgifter på bilene enn det normalt burde være. Mens vi kjører videre bremser Frode rutinert opp før de verste ujevnhetene i asfalten.

– Vi kjenner veien godt og vet når man bør sakke opp. Men uerfarne eller ukjente sjåfører vil kunne gå på en skikkelig smell her. Om det er snø på veien er det nesten umulig å se selv de store hullene.

HENG DEG PÅ: Få gratis nyhetsbrev fra Kanalen

Prioriterer brua
Veisjef i Statens Vegvesen Telemark, Tore Kaurin, forstår sjåførenes frustrasjon.

– Vi er såre klar over forfatningen på denne veien, sier han. Noen gode nyheter kan han komme med til lastebilnæringen.

– Nå har vi akkurat fått en vurdering av hva som er fornuftig å gjøre med Åse bru, hvor det i lengre tid har vært innsnevring og begrensninger. Vi har fått noen alternativer å vurdere fra brukonsulenten, som vi skal diskutere med fylkeskommunen. Han forklarer at en ny bru har en kostnadsramme på rundt 50 millioner. Dette alternativet er derfor ikke sannsynlig.

– Men det er mulig å forsterke eksisterende bru, eller skifte ut noe av bruspennet. Det rimeligste alternativet er å kun utføre nødvendig vedlikehold uten store endringer. Prosjektet er i en veldig tidlig fase, og Kaurin vil ikke si noe om tidsperspektivet.

– Per i dag er det ikke satt av penger til dette i fylkeskommunens budsjett og vi er i en administrativ fase, så det er vanskelig å estimere tid.

LES OGSÅ: Ungdommene tok miljøsaken i egne hender

Etterslep på tre milliarder
Resten av veien er det derimot ingen planer om å gjøre noe med, annet enn vanlig vedlikehold.

– Sjåførene har helt rett i at grunnforholdene er dårlige, og jeg er enig i at det ikke holder å asfaltere. Men det gjelder mange veier i fylket. Massene burde vært skiftet ut, men vi har et vedlikeholdsetterslep på tre milliarder i Telemark, som gjelder slike forhold. Veisjefen forklarer at de er tvunget til å prioritere hardt. Derfor er det brua ved Tjønnås, som blir håndtert i første omgang.

– Ryker brua har vi ingen vei, så her må det gjøres noe.

Les mer om næringslivet i Kanalens papiravis eller eAvis 

For å bruke denne hjemmesiden må du samtykke til vår behandling av personopplysninger.
Les vår personvernerklæring og vårt cookie-varsel.

Ok