Feil ved togene får skylda for Go-Aheads problemer

– Vi innrømmer at det har vært problemer. Når vi overtok 15. desember 2019 fra Vy var ikke togsetta i en slik forfatning som en kunne forvente.


Tor Espen Simomnsen 

Det sa Dag Brekkan i Go-Ahead da representantar for selskapet deltok i Nome og Midt-Telemark interkommunale politiske råd (IPR) sist fredag. Go-Ahead og fylkeskommunen deltok på møtet via nett. Ifølgje innkallingen skulle Go-Ahead informere om tilbud og kapasitet på Sørtoget (Sørlandsbanen).

Brekkan sa at dårleg materiell har ført til problemer og at 2020 har vært et utfordrende år. Koronapandemien er også en del av dette.

Han sa at selskapet har jobbet målrettet med å rette feil og at det går vesentleg betre nå. Brekkan sammenliget resultatet i år med 2019, og mener en nå ligger omtrent likt med situasjonen i november det året. I november 2020 var bare tre tog innstilt.


Innrømmer dårlig informasjon
Oktober var ifølgje Brekkan en trøblete måned for Midt-Telemark. Grunnen var ting selskapet ikke har ansvar for, som jordfeil på Oslo S og at et tog som kjørte inn i et jordras.

– Konklusjonen er at vi er på vei til å bli bedra, sa han ifølge Bø blad. Ordførar i Midt-Telemark, Siri Blichfeldt Dyrland, ville ha svar på om det er gode prosedyrer på å gi informasjon når ting skjer.

– Vi innrømmer at vi har vært noe dårleg på det, svarte Brekken ifølge Bø blad.

Heller ikke representanten for fylkeskommunen var tilfreds med informasjonen frå Go-Ahead. Kort tid etter at selskapet hadde innrømt dårlig informasjonsflyt, ble det sendt ut en pressemelding om at Go-Ahead innstiller en rekke avganger fra januar.

Disse planene ble ikke lagt frem for møtet i IPR. Politikerne i rådet har reagert sterkt på dette i en pressemelding som ble sendt ut måndag denne uka.

For å bruke denne hjemmesiden må du samtykke til vår behandling av personopplysninger.
Les vår personvernerklæring og vårt cookie-varsel.

Ok