Digital satsing fra Nome vgs blir lagt merke til internasjonalt

Nome videregående skoles satsing på digital teknologi i undervisningen, legges merke til også utenfor Nome og Norges grenser. Nylig presenterte skolen arbeidet på et webinar med Østeuropeiske land.

VR: Avdelingsleder Arne Martin Hansen-Krone og rektor Marit Hoven deltok nylig på et internasjonalt digitalt seminar, for å fortelle om Nome videregåendes satsing på VR-reknologi.


Hege Dorholt

Nylig fikk rektor ved Nome videregående, Marit Hoven, en henvendelse fra Minsk om å holde et foredrag om yrkesfag i Norge. Agendaen for webinaret var innovativ satsing på ny teknologi og bakgrunnen er skolens prosjekt med å innlemme virtuell realitet i praktisk undervisning på yrkesfag.

LES OGSÅ: Ansatte advarte mot stillingskutt - ble ikke hørt 

Europeisk nettverk
Representanter fra skoler i Russland, Hviterussland, Ukraina, Kasakhstan og Moldova deltok og foredraget ble tolket på russisk.

– Vi er første skole i Norge som ble med i europeisk forum for yrkesfag for to år siden. Det er nettverksbyggingen der som førte til forespørselen. Dette viser at vi gjør ting som fanger interessen ute i verden, sier Hoven.

LES OGSÅ: Dette sier FHI om Nome 

Sammen med avdelingsleder Arne Martin Hansen-Krone, ble skolens arbeid presentert for 420 deltagere på det digitale seminaret. Nå er skolen også bedt om å holde kurs i temaet.

– Det er utfordrende men utrolig moro og inspirerende å få lov til å jobbe internasjonalt med det skolen satser på, sier sistnevnte til Kanalen.


Yrkesfagene endres
Hansen-Krone tror yrkesfagene vil gjennomgå store endringer de neste årene.

– Det er denne veien det går for yrkesfagene. Jeg tror at innen noen år vil store deler av undervisningen foregå med digitale verktøy og VR, sier han.

LES MER: Se hva de mener om turnuser, mobildekning og private veier 

Digital undervisning: Simulator i undervisningen er en annen del av Nome vgs. teknologiske satsing.


Og i Nome er man godt i gang med å ta i bruk teknologien. Her benyttes både VR-briller og simulatorer. Det er særlig hensiktsmessig i fag hvor sikkerheten er en faktor. Enkelte arbeidsoppgaver kan innebære HMS-risiko og med ny teknologi kan elevene bli godt kjent med oppgavene før de tester de ut i virkeligheten. Slik sikrer man at sjansen for uhell og skader minimeres. Det er også økonomiske perspektiver som spiller inn her. Anleggsmaskiner og utstyr er kostbart og derfor kan digital teknologi gi flere elever mer praktisk øvelse uten store investeringer.



Er med på utvikling av programvare
Utfordringen i dag ligger i å finne programvare som er relevant for elevenes undervisning. Her har Nome videregående vært «på ballen» og samarbeider nå med bedrifter som utvikler programvare til digital teknologi.

LES OGSÅ: Noen stjeler panten 

– Skolen har fått midler fra EU til et toårs utviklingsarbeid med VR i yrkesfag. Etterpå skal vi utvikle en læringsmanual for implementering av VR i undervisningen. Vi samarbeider derfor tett med to firma, som vanligvis jobber bedriftsrettet, men som nå utvikler programvare som vi tester ut. Slik håper og tenker vi at skolen er med på å endre måten yrkesfagene læres på, sier Marit Hoven.


LES MER: Klikk på bildet hvis du vil vite mer om hvordan vaksinasjonen skal foregå i Nome

For å bruke denne hjemmesiden må du samtykke til vår behandling av personopplysninger.
Les vår personvernerklæring og vårt cookie-varsel.

Ok