Her blir det to meter dypere

Ulefoss båtforening investerer én million kroner i mudring i Kastebukta. Dette skal gjøre den innerste delen av havna to meter dypere.

Stian Westheim, Kent Inge Dahl og Oddvar Kleivane

Kristian Karlsen

Mudring er den beste løsning for å fortsette forsvarlig drift i Kastebukta, sier leder av Ulefoss båtforening, Stian Westheim.

LES MER: Se hva de mener om mobildekning og privatisering av veier 

Etter tiår med drift i Kastebukta og tilstrømning av slam har innseilingen til opptaksbrygge og slipp blitt for grunn. Det gjør at båtforeningen så seg nødt til å grave dypere for å fortsette en normal drift av det som er en av landets største innlands båthavner for fritidsbåt.


LES OGSÅ: Åpner for ny matbutikk i Lunde

Miljøhensyn
At dette arbeidet nå er i gang, er ingen selvfølge. Det har vært en lang og omfattende prosess rundt temaene miljøhensyn og kostnadene for arbeidet.

- I 2019 fikk vi 150 tusen kroner av Sparebankstiftelsen - Holla og Lunde til oppgradering av bryggeanlegg, og søknadsprosessen for mudringen til Fylkesmannen i Telemark, sier havnesjef i Ulefoss båthavn, Kent Inge Dahl.  

- Vi vurderte også å fylle ut masser for å flytte vannspeilet lenger ut, men dette hadde en kostnad på flere millioner. Nå har vi en løsning til én million kroner, der vi ved hjelp av mudring flytter masser lenger ut i båthavnen.

LES OGSÅ: Nytt smittetilfelle mandag 

Undersøkelser av sjøbunnen avdekket at sedimentene lenger ut i Kastebukta var mer forurensede enn de områdene hvor det var behov for mudring. Dette førte til at Fylkesmannen i Vestfold og Telemark gav tillatelse til å flytte masser fra den innerste delen av båthavnen, og bruke disse til å dekke over områder med høyere grad av forurensing.

Stedene det nå mudres bli cirka to meter dypere.


Ingen ledige båtplasser
Havnesjefene for de tre båthavnene på Torsnes, Ulefoss og Kastebukta melder om sprengt kapasitet for båtplasser.

LES OGSÅ: Fikk kjeft for smittevernet 


Til sammen er det 150 båtplasser fordelt på våre tre båthavner og selv om vi har lange ventelister, har vi per i dag ikke økonomi eller plass til flere. Kostnaden med mudringen har spist opp våre investeringsmuligheter på lang tid. Vi skulle gjerne gjort oppgraderinger som var mer synlig, men dette var dessverre helt nødvendig, sier Stian Westheim.

De tre havnesjefene er henholdsvis Lasse Pershaug (Torsnes), Kent Inge Dahl (Ulefoss) og Oddvar Kleivane (Kastebukta)

For å bruke denne hjemmesiden må du samtykke til vår behandling av personopplysninger.
Les vår personvernerklæring og vårt cookie-varsel.

Ok