Stor konkurranse på festival-markedet


USIKKERT:
Bård Kleppe fra Telemarksforskning er bekymret for festivalfremtiden i Midt-Telemark.


Det er stigende konkurranse på festivalmarkedet. Forskning viser dessuten at myten om at kultur avler kultur er falsk.
Tor Espen Simonsen

Det sier Bård Kleppe i Telemarksforskning til Kanalen.

Økt tilbud
Forskningen på festivalmarkedet viser at publikum og sponsormidler holder seg relativt konstant overtid, til tross for at mangfoldet i festivalmarkedet øker. I tillegg har artisthonorarene steget mot nye høyder de siste årene, noe som fører til et ytterligere press på arrangørene.

I Midt-Telemark arrangeres hvert år tre kommersielle musikkfestivaler, dersom man ser bort fra Viko ved Høgskolen i Bø: Viser ved kanalen, Kartfestivalen på Gvarv og Telemarksfestivalen i Bø. I tillegg arrangeres det om lag ni små og mellomstore festivaler ellers i fylket, blant disse finner vi Bluesfestivalen på Notodden, Treungenfestivalen, samt Countryfestivalen og Dansebandfestivalen i Seljord.

Tre scenarier
Hva de ulike festivalene må gjøre for å møte den hardnede konkurransen er imidlertid ikke klart.

Kanalens undersøkelser i saken har avdekket tre hypotetiske utfall for festivalfremtiden i Midt-Telemark og Telemark. Den første innebærer at festivalene siktet seg inn på en bestemt nisje for å definere sitt marked tydeligere. Den neste at festivalene søker henimot større grad av markedsdeling gjennom samarbeid. Endelig et utfall der sanering og nedleggelse av de mest utsatte festivalene gjør seg gjeldende.
  - Festivalmarkedet i Norge generelt, men også i Telemark, er usikkert. Likevel er det ingen god dokumentasjon på området som avklarer hvilke trender som materialiserer seg når konkurransen øker og markedet holder seg relativt stabilt, forteller Bård Kleppe som blant annet har forsket på festivalenes sponsormarked. 

Samarbeid
  - Det viktigste er kanskje at festivalene fører en god dialog seg imellom, slik at de i hvert fall ikke signerer de samme artistene. Vi vet dessuten at artister er flinke til å snakke sammen og avtale priser. Ofte kan det skje at hver enkelte festival sitter igjen med et inntrykk av at de har fått en god pris på en artist, mens de i realiteten er tilbud det samme som andre festivaler i området.

Visepotensial
Festivalenes største utforing er å ballansere mellom det lokale kravet til kommersiell drift og det nasjonale kravet, særlig hos festivalene som får støtte fra Kulturrådet, om kunstnerisk integritet. I tillegg er festivalene i en kontinuerlig dialog med sitt publikum om hvilke artister det bør satses på. Bård Kleppe i Telemarksforskning mener at Viser ved kanalen har et stort potensial.
  - Festivalen har et fundament i visene, men må hele tiden være i forhandling mellom publikum og det kunstneriske. Her er det viktig å ballansere tilstrekkelig mellom disse ulike faktorene. Videre kan en ikke si at visebegrepet er klart definert rent musikalsk. Det finnes få kjennetegn som kan knyttes til begrepet.

Debattseminar
Burde visebegrepet settes under mer aktiv debatt?
  - Ja, dette er noe festivalen kunne tatt tak i. Det kan gjøres på mange måter, for eksempel ved å avholde debattseminarer. Selv om det er vanskelig å få dette til i praksis, er det mulig å søke om støtte til denne typen aktiviteter. Det er et stort potensial i visekunsten. Ta for eksempel alle singer/songwrighter-artistene i norsk populærkultur nå om dagen. Singer/songwriter er bare et engelsk moteord for visemusikk. Endelig kunne man kanskje løst opp det kunstige skillet mellom norsk og nordisk musikk på den ene siden og andre utenlandske artister på den andre, sier Kleppe.

 

LES OGSÅ:

Kart'n har klokketro & Får mindre av kulturrådet

For å bruke denne hjemmesiden må du samtykke til vår behandling av personopplysninger.
Les vår personvernerklæring og vårt cookie-varsel.

Ok