Haugland i nytt Kraft-samarbeid

Strikkedesigner Irene Haugland og Kraft-prosjektet har funnet spennende muligheter for Hauglands design. En ny kolleksjon skal pryde tskjorter, og håpet er å nå et internasjonalt marked.

HAUGLAND DESIGN: Slik ser Wild Life-kolleksjonen ut. Her med lokale modeller Kjetil, Helge, Irene og Maren. Mønstrene heter elgfamilie, løpende elg og kronhjort (foto: Irene Haugland).


Hege Dorholt

- Irene Haugland er en designer vi ble oppmerksomme på, tidlig i prosjektet, og det har vært et ønske fra Nome kommune å utvikle noe rundt hennes design, forteller leder i Kraft, Marit Svalastog.

Nå har ideen blitt til et pilotprosjekt og en prøvekolleksjon med designet «Wild Life Collection» er trykket opp på t-skjorter.

Jakter business-partner
– Det er tre designmønster jeg har valgt ut. Det er løpende elg, kronhjort og elgfamilie. Jeg synes det er veldig moro å prøve noe annet en strikk. Det ligger mange timers arbeid bak designet, og det er gøy at de nå kan vises fram på en ny måte, sier Haugland.

Hun forteller at samarbeidet har vært veldig spennende.

– Jeg føler meg veldig godt ivaretatt og har fått fantastisk god hjelp av Kraft og MTNU. Dette har vært veldig alright å være med på.

Gjennom prosjektet har designeren fått tilskudd til kolleksjonen, startoppkontor på kompetansesenteret i Lunde samt advokathjelp, for å ivareta sine rettigheter til designet.

– Fra Krafts side har det vært veldig spennende å jobbe med en kvalitetsdesigner med så stor erfaring fra tekstilbransjen. Tanken er å finne en businesspartner til Irene, for å få salget i gang, forteller Svalastog.

Ser på internasjonalt marked
– Jeg trenger noen som kan drive salg og markedsføring og er på let etter en investor, forklarer Haugland.

Selv har hun erfaring med å jobbe mot turistnæringen og har stort kontaktnett.

– Men jeg har ikke kapasitet til å ta meg av det forretningsmessige, så der trenger jeg hjelp. Håpet er eksempelvis å komme inn på flyplasser. Da er mye gjort. Markedet er både turister og nordmenn, sier Haugland.

Gjennom pilotprosjektet har det også vært kontakt med Innovasjon Norge, med tanke på det internasjonale markedet, kan Svalastog bekrefte.

– Vi tror det kan ligge muligheter i USA og Kina, forteller hun. Ideen er å få til noe lignende som er gjort med det kjente «Marius-mønsteret», som i dag pryder en rekke artikler.


Fair Trade
Haugland er opptatt av dyrevelferd og miljø, og det var svært viktig for designeren at dette ble hensyntatt. Nå er det trykket opp t-skjorter i miljøvennlig økologisk bomull og fair trade-produsert kvalitet. Plaggene finnes i fargene marine, sort og hvit.

– Vi valgte klassiske farger som jeg tror blir godt mottatt, sier Haugland. Nå håper hun kolleksjonen er i salg til neste sommersesong.

For å bruke denne hjemmesiden må du samtykke til vår behandling av personopplysninger.
Les vår personvernerklæring og vårt cookie-varsel.

Ok